سرامیک در نمای ساختمان به چه معناست؟ نمای ساختمان خارجی ترین قسمت یک ساختمان است. متریال مورد استفاده در نمای ساختمان هم از نظر ظاهری هم از نظر کیفیت بسیار حائز اهمیت است، زیرا دربرابر تابش مستقیم نور خورشید و شک های حرارتی و باران های اسیدی و آلودگی هوا و گرد و غبار به نسبت مابقی اجزا ساختمان بیش‌ترین فرسایش را داراست. بنابراین اگر از متریال با کیفیت پایین استفاده کنیم با گذشت زمان ظاهر ساختمان ما زیبایی خود را از دست می‌دهد. در این نوشتار به شما توضیح می‌دهیم که با توجه به پیشرفت صنعت تولید سرامیک چرا بهترین گزینه معماران، سرامیک در نمای ساختمان است.

نکاتی که در ادامه خواهید خواند:
1. اجرای آسان سرامیک در نمای ساختمان
   1.1 جذب آب صفر سرامیک پرسلان
2. روش استفاده از پودر بندکشی سرامیک
   2.1 روش اجرای پودر بندکشی سرامیک 
3. نصب سرامیک پرسلان به روش اسکوپ
4. نتیجه گیری

اجرای آسان سرامیک در نمای ساختمان

چسب سرامیک به صورت پودر است و با آب مخلوط می‌شود. نسبت ترکیب پودر چسب و آب هر 25 کیلوگرم پودر چسب با 8 لیتر آب است. به صورت میانگین برای هر متر مربع از 9 کیلوگرم پودر چسب استفاده می‌شود. البته این موضوع بستگی به زیرسازی و نحوه اجرا دارد.
حالا با هم نحوه آماده سازی چسب را مرور می‌کنیم تا به آسان بودن استفاده از چسب پی ببرید. برای آماده سازی چسب را داخل سطل می‌ریزیم و آب را به‌صورت تدریجی به آن اضافه می‌کنیم و همزمان با همزن برقی مخلوط می‌کنیم تا به‌صورت خمیر یکدست در بیاید. بعد از 10 دقیقه استراحت، چسب آماده استفاده می‌شود! به همین راحتی. چسب را با کاردک دندانه ای پشتی سرامیک پخش می‌کنیم. ضخامت مخلوط چسب حداقل 2 میلیمتر و حداکثر 10 میلیمتر باید باشد. سرامیک را روی سطح مورد نظر گذاشته و با پتک مخصوص سرتاسر سرامیک را ضربه می‌زنیم که به خوبی چسب با سطح و سرامیک اتصال برقرار کند.
اخیرا دستگاهی به‌صورت ویبره برا این کار استفاده می‌شود که به سرتاسر سرامیک به‌صورت یکنواخت فشار وارد می‌کند و هوای بین سرامیک و سطح کاملا گرفته می‌شود. در نهایت گیره ترازکننده را بین درز سرامیک قرار داده و با گوه مخصوص همتراز لبه سرامیک را با سرامیک اطراف تراز می‌کنیم. پس از 48 ساعت سرامیک آماده بندکشی است. در این روش ارتفاع، دیواره یا کف تفاوتی در اجرای سرامیک اینجاد نمی‌کند.

جذب آب صفر سرامیک پرسلان

یکی از نگرانی معماران در استفاده از سرامیک در نمای ساختمان همین موضوع جذب آب صفر آن است. این ویژگی سرامیک پرسلان قابلیت اجرا با ملات و دوغاب را از آن می‌گیرد. اما روشی مطمئن جایگزین آن می‌کند. روش استاندارد نصب سرامیک پرسلان استفاده از چسب پودری پرسلان است.
این چسب بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر و مواد رزینی تولید می‌شود که مقاومت بالا و قدرت چسبندگی زیاد و انعطاف قابل توجهی دارد. در صورت بروز شک حرارتی و رطوبت و نشست ساختمان و زلزله دچار ترک و شکستگی نمی‌شود. چسب سرامیک به نسبت روش ملاتی و روش‌های دیگر فضای کم‌تری را اشغال می‌کند و وزن کم‌تری دارد و با سرعت بالاتری نصب می‌شود. همین‌طور از نظر اقتصادی در مقایسه با روش‌های دیگر مقرون به صرفه است.
در صورتی که سرامیک مورد استفاده شما اسلب باشد یا در پروژه شما ارتفاع زیادی داشته باشد یا در محل های مرطوب اجرا شود، می‌توانید از چسب بتن به عنوان کاتالیزگر در مایع چسب یا ملات استفاده کنید و خیال‌تان را تخت‌تخت کنید. 

7 حقیقت در مورد سرامیک پرسلانی 1. در دمای بالا و فشار زیاد تولید می‌شود.
2. استحکام این سرامیک بسیار بالاست.
3. جذب آب آن نزدیک به صفر است.
4. در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاوم است. 5. لعاب سرامیک با توجه به برند و نوع ضد خش و بسیار مقاوم است.
6. از نظر کیفیت و از نظر ثبات رنگی برای پوشش نمای ساختمان بهترین گزینه است.
7. تنوع بسیار بالایی در رنگ و استایل دارد.

روش استفاده از پودر بندکشی سرامیک

پس از اجرای نصب سرامیک در نمای ساختمان یا در کف ساختمان نوبت به پودر بندکشی سرامیک می‌رسد. با توجه به نیاز کیفی اجرا پروژه ساختمانی پودر مخصوص بندکشی وارد بازار شده که بر پایه سیمان، افزودن پلیمری و آلی، رنگدانه و افزودنی آب‌گریز تولید شده است. این مواد بندکشی از نظر زیبایی دارای رنگ بندی متنوع است و از نظر کیفی دارای چسبندگی و مقاومت بالاست.
نکته جالب پودر بندکشی سرامیک که استفاده از آن را برای داخل خانه متمایز می‌کند، ضد باکتری و ضد قارچ و ضد جلبک بودن آن است. این  پودر در برابر مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مقاوم است و کیفیت و عمر کار را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

نحوه اجرای پودر بندکشی سرامیک

پس از نصب سرامیک و گذشت حداقل 24 ساعت و حداکثر 48 ساعت درز بین سرامیک باید خالی از هرگونه گرد و غبار باشد و پودر بندکشی را به نسبت 40 به 60 (آب به پودر) با آب ترکیب کنیم. با این کار حالت خمیری شکل ساخته می‌شود. برای کم‌تر شدن حباب های ماده بند کشی با اسفنج مرطوب روی درز کشیده به نحوی که پستی و بلندی کار محو شود و سطح کار را یکدست مشاهده کنیم. بعد از 24 الی 48 ساعت مخلوط بندکشی سرامیک خشک شده و پروژه به اتمام رسیده است.

نصب سرامیک پرسلان به روش اسکوپ

به جز روش بالا برای نصب سرامیک در نمای ساختمان یا کف ساختمان از روش اسکوپ هم استفاده می‌شود. در نصب سرامیک پرسلان به روش اسکوب هر ضخامتی را نمی‌توان اجرا کرد  و عموما برای سرامیک پرسلان نازک قابل اجرا است.  نصب سرامیک پرسلان به روش اسکوب به این صورت است که در ابتدا یک جزء از اسکوپ را روی سطح نصب می‌کنیم و جزء دیگر را در سطح پشتی سرامیک با برشی که روی آن سطح آن ایجاد کرده‌ایم، نصب می‌کنیم. پس از آن گیره را در هم قفل کرده و فضای بین سطح و سرامیک را با ملات پر می‌کنیم. در این روش هم زمان بیش‌‌‌تر و هم هزینه بیش‌تر صرف می‌شود و برای سازنده مقرون به صرفه نیست. ماهم به شما پیشنهاد می‌دهیم از این روش استفاده نکنید. 

نتیجه‌گیری

استفاده از سرامیک در نمای ساختمان اگرچه هنوز به امری رایج و همه‌گیر در صنعت ساختمان سازی ایران تبدیل نشده است، اما به‌زودی و با توجه به مقرون به صرفه بودن این روش شاهد گسترش آن خواهیم بود. همین‌طور که همین امروز هم سازنده‌های بزرگی در مناطق بیست و دو گانه تهران از آن استفاده می‌کنند.
تنها یک‌بار استفاده از این روش کافی‌ست تا دردسرهای نصب متریال‌های دیگر نما و کف ساختمان را کنار بگذارید و به ‌سراغ آن بروید.